Słomniki, przez które kiedyś przechodziła droga krajowa nr 7 w stronę Krakowa mają mieć obwodnicę w ciągu drogi wojewódzkiej. Zarząd Dróg Wojewódzkich chce zlecić opracowanie koncepcji nowej trasy.
Krakowski ZDW ogłosił przetarg na opracowanie wielowariantowej koncepcji wraz z koncepcją programową oraz (jako zamówienia opcjonalne) uzyskaniem decyzji środowiskowej dla budowy obwodnicy tego miasta.
Zadaniem projektanta będzie ocena zasadności oraz skutków realizacji nowego połączenia drogowego – chodzi o skomunikowanie dróg wojewódzkich nr 772, 773 i 775 oraz drogi krajowej S7.
W ramach zamawianych opracowań mają powstać możliwe warianty nowej trasy, która wyprowadzi z miejscowości ruchu ciężarowego i tranzytowego. Powinny one uwzględnić możliwość odcinkowego wykorzystania istniejących dróg, które zostałyby uzupełnione nowym przebiegiem w obszarze ścisłej zabudowy.
Inwestor oczekuje przedstawienia trzech wariantów drogi klasy G: wariant preferowany oraz co najmniej dwa warianty alternatywne. Powinien być także wskazany wariant najkorzystniejszy dla środowiska, choć ten może być tożsamy z wariantem preferowanym lub alternatywnym.
Punktem wyjścia do prac koncepcyjnych są warianty: wariant nr 1(zielony), wariant nr 2 (niebieski), wariant nr 3 (czerwony) oraz alternatywny wariant nr 3a wyznaczone po wschodniej stronie miasta. Zostały one wskazane w studium wykonalności dla tego zadania. Jako najkorzystniejszy na tamtym etapie został wskazany wariant nr 1 (zielony), dla którego wprowadzono rezerwę terenową w planach zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Słomniki.
fot. Google Maps
W wariancie zielonym obwodnica zaczyna się na łuku ul. Krakowskiej na skrzyżowaniu z ul. Zagłoby. Dalej trasa prowadzi przez wzdłuż prawego brzegu Szreniawy i ok. 200 m dalej przekracza rzekę. Na dalszym przebiegu trasa m.in. krzyżuje się w jednym poziomie z drogą wojewódzką nr 775 (za starym cmentarzem żydowskim), przebiega pod nowym wiaduktem w ciągu drogi gminnej nr 767K, skręca w lewo i kończy się skrzyżowaniem z drogą powiatową 2141K na przedłużeniu drogi krajowej nr 7. Długość drogi w tym wariancie ok. 3.2 km.
Zamawiane opracowanie ma uszczegółowić warianty analizowane do tej pory.
Czas na wykonanie opracowań to 10 miesięcy od zawarcia umowy (studium korytarzowe oraz wielowariantowa koncepcja budowy obwodnicy) oraz dodatkowe 14 miesięcy w przypadku gdy zamawiający skorzysta z prawa opcji (materiały do decyzji środowiskowej wraz z uzyskaniem tej decyzji oraz opracowanie koncepcji programowej wraz z analizą rynku nieruchomości.
Termin składania ofert wyznaczono na 1 grudnia 2025 r.
Po zachodniej stronie miasta funkcję obwodnicy pełni obecnie droga ekspresowa S7 (odcinek Widoma Szczepanowice) oddana do ruchu w 2021 roku.